Zabytkowy Parowóz i wagony

OCENA OBIEKTU
Atrakcyjność:5 out of 5 stars (5,0 / 5)
Dostępność:4 out of 5 stars (4,0 / 5)
Ogólny stan obiektu:3.5 out of 5 stars (3,5 / 5)

OPIS OBIEKTU


Pierwsze kolejowe cudo, jakie chcemy Wam przybliżyć z całego napotkanego taboru, to odrestaurowany zabytkowy parowóz z lat 50-tych. Jest to model Ol49 i był konstruowany w latach 1951-1954 przez ówczesną Fabrykę Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano ich łącznie 116 sztuk (112 dla PKP i 4 na eksport do Korei Północnej), zaś ich prędkość maksymalna mogła dochodzić nawet do 100 km/h. Są to najmłodsze parowozy pasażerskie, jakie powstały w Polsce – pierwszy wyjechał z fabryki w grudniu 1951 roku, zaś nasz egzemplarz (Ol49-50) jest dwa lata młodszy. Do dnia dzisiejszego zachowało się 38 sztuk parowozów z serii Ol49. W większości są nieczynne i stanowią wolnostojące pomniki techniki. Taki los spotkał i naszą sztukę, chociaż początkowo jej przeznaczenie miało być zupełnie inne.

Nadszedł czas żeby przedstawić zabytkowy tabor wagonów. Wagony ściągnięto aż z Białegostoku w liczbie czterech sztuk. Każdy z osobna pochodzi z innego kraju. Wyróżniamy więc czteroosiowy wagon osobowy z Włoch, który powstał w latach 30-tych ubiegłego wieku, zaś po 1945 roku został na PKP oznaczony serią „Chxz”, a po 1956 roku jako „Bhxz”. Wagon produkcji belgijskiej, określany mianem „Belga typu K”, pojawił się w Polsce po roku 1945 i tego typu osobówki służyły aż do lat 70-tych. Kolejny wagon, który również trafił na PKP po 1945 roku, pochodzi z Francji. Ciekawostką w jego budowie jest to, że właśnie po wspomnianym już trzeci raz 1945 roku został przebudowany na salonkę z przedziałem do przewozu samochodu. Ostatnim wagonem jest wybudowanych w latach 30-tych niemiecki Eilzugwagen, oznaczony na PKP jako C4i-30.

Tabor miał stanowić lokalną atrakcję turystyczną w postaci retro-pociągu zaprzężonego we wspomniany wcześniej parowóz. Sprowadzając omawiane zabytki w 2010 roku za prawie 500 tys. złotych, miejski Urząd Marszałkowski wiązał z nimi ambitne plany. Miały one tyczyć się kursowania historycznej kolei turystycznej po zrewitalizowanej linii nr. 209. Niestety, szlak nie został odnowiony, tylko rozebrany, zaś niedoszła kolej turystyczna przechodzi do historii w sposób skrajnie odmienny od założonego. Na szczęście dziś, po 13 latach Urząd przystąpił do renowacji zdewastowanych wagonów i przeniesione w nieco inne miejsce razem z parowozem będą pełniły funkcję eksponatów historycznych.

Na sam koniec eksploracji udało się zwiedzić nieco nowszy skład. Jest nim odświeżona wersja słynnego „kibla”, czyli produkowanego w latach 1962-1993 normalnotorowego trójczłonowego niskoperonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego Pafawag 5B/6B, bardziej znanego jako EN57. Ta wersja, do której wsiedliśmy, to prawdopodobnie III seria EN57-1947.

Opis – Urbex Team Kwidzyn


GALERIA


Jak podobał Ci się ten wpis?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić od 1 do 5!

Ogólna ocena / 5. Liczba głosów:

Brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.

Skoro podoba Ci się ten post to...

Śledź nas na naszych social media!

Przykro nam, że ten post Ci się nie podobał...

Pomóż nam ulepszyć ten post!

Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten post?


ZOBACZ TAKŻE…


ODWIEDŹ NAS NA…

Zostaw komentarz