ExploRide, eksploracja, urbex, opuszczone, urban exploration, opuszczone miejsca, opuszczone miejsca w polsce, urbex polska, zabytki, opuszczone pociągi, opuszczone wagony, opuszczony tabor kolejowy, opuszczony parowóz, parowóz Ol49, zabytki kolejowe, urbex team kwidzyn, urbex pociag, odkrywcy tajemnic
OCENA OBIEKTU
Atrakcyjność: | ![]() |
Dostępność: | ![]() |
Ogólny stan obiektu: | ![]() |
OPIS OBIEKTU
Pierwsze kolejowe cudo, jakie chcemy Wam przybliżyć z całego napotkanego taboru, to odrestaurowany zabytkowy parowóz z lat 50-tych. Jest to model Ol49 i był konstruowany w latach 1951-1954 przez ówczesną Fabrykę Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano ich łącznie 116 sztuk (112 dla PKP i 4 na eksport do Korei Północnej), zaś ich prędkość maksymalna mogła dochodzić nawet do 100 km/h. Są to najmłodsze parowozy pasażerskie, jakie powstały w Polsce – pierwszy wyjechał z fabryki w grudniu 1951 roku, zaś nasz egzemplarz (Ol49-50) jest dwa lata młodszy. Do dnia dzisiejszego zachowało się 38 sztuk parowozów z serii Ol49. W większości są nieczynne i stanowią wolnostojące pomniki techniki. Taki los spotkał i naszą sztukę, chociaż początkowo jej przeznaczenie miało być zupełnie inne.
Nadszedł czas żeby przedstawić zabytkowy tabor wagonów. Wagony ściągnięto aż z Białegostoku w liczbie czterech sztuk. Każdy z osobna pochodzi z innego kraju. Wyróżniamy więc czteroosiowy wagon osobowy z Włoch, który powstał w latach 30-tych ubiegłego wieku, zaś po 1945 roku został na PKP oznaczony serią „Chxz”, a po 1956 roku jako „Bhxz”. Wagon produkcji belgijskiej, określany mianem „Belga typu K”, pojawił się w Polsce po roku 1945 i tego typu osobówki służyły aż do lat 70-tych. Kolejny wagon, który również trafił na PKP po 1945 roku, pochodzi z Francji. Ciekawostką w jego budowie jest to, że właśnie po wspomnianym już trzeci raz 1945 roku został przebudowany na salonkę z przedziałem do przewozu samochodu. Ostatnim wagonem jest wybudowanych w latach 30-tych niemiecki Eilzugwagen, oznaczony na PKP jako C4i-30.
Tabor miał stanowić lokalną atrakcję turystyczną w postaci retro-pociągu zaprzężonego we wspomniany wcześniej parowóz. Sprowadzając omawiane zabytki w 2010 roku za prawie 500 tys. złotych, miejski Urząd Marszałkowski wiązał z nimi ambitne plany. Miały one tyczyć się kursowania historycznej kolei turystycznej po zrewitalizowanej linii nr. 209. Niestety, szlak nie został odnowiony, tylko rozebrany, zaś niedoszła kolej turystyczna przechodzi do historii w sposób skrajnie odmienny od założonego. Na szczęście dziś, po 13 latach Urząd przystąpił do renowacji zdewastowanych wagonów i przeniesione w nieco inne miejsce razem z parowozem będą pełniły funkcję eksponatów historycznych.
Na sam koniec eksploracji udało się zwiedzić nieco nowszy skład. Jest nim odświeżona wersja słynnego „kibla”, czyli produkowanego w latach 1962-1993 normalnotorowego trójczłonowego niskoperonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego Pafawag 5B/6B, bardziej znanego jako EN57. Ta wersja, do której wsiedliśmy, to prawdopodobnie III seria EN57-1947.
Opis – Urbex Team Kwidzyn
BUDOWA
S
GALERIA
ZOBACZ TAKŻE…
ODWIEDŹ NAS NA…










